Algemene Voorwaarden als pdf
U kunt onze Algemene Voorwaarden ook downloaden. Klik hieronder voor de Pdf versie.
Algemene Voorwaarden
Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen
Artikel 1: Definities
- Gebruiker: RiBo
- Contractspartij: De wederpartij van Gebruiker.
- Tarieven / Tarief: De door Gebruiker gehanteerde prijzen ter zake van aanneming van werk en al hetgeen overigens door Gebruiker gepresteerd wordt.
Artikel 2: Algemeen
- Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Gebruiker en de Contractspartij, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- De voorwaarden gelden ook voor alle overeenkomsten waarbij derden worden betrokken.
- Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig als ze schriftelijk zijn overeengekomen.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Contractspartij wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Indien een of meerdere bepalingen in deze voorwaarden nietig zijn, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
- Indien onduidelijkheid bestaat over de uitleg van een bepaling, zal uitleg plaatsvinden naar de geest van deze bepaling.
- Gebruiker behoudt zich het recht voor om te verlangen dat de bepalingen strikt worden nageleefd, ook als hij daar eerder van afgeweken is.
Artikel 3: Aanbiedingen en Offertes
- Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
- Offertes zijn 30 dagen geldig, tenzij anders aangegeven.
- De prijzen in offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen, tenzij anders aangegeven.
- Levertijden zijn indicatief en geen fatale termijnen.
- Gebruiker is niet gebonden aan een afwijkende aanvaarding van het aanbod.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot levering van een deel van de producten tegen een overeenkomstig deel van de prijs.
- Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst
- Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren volgens de eisen van goed vakmanschap.
- Indien voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, is dit geen fatale termijn.
- De Contractspartij dient tijdig alle noodzakelijke gegevens aan Gebruiker te verstrekken voor de uitvoering van de overeenkomst.
- Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste gegevens verstrekt door de Contractspartij.
- Gebruiker kan derden inschakelen voor de uitvoering van werkzaamheden.
Artikel 5: Overmacht
- Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe gehinderd worden door overmacht.
- Onder overmacht wordt verstaan: omstandigheden die niet aan Gebruiker zijn toe te rekenen, zoals werkstakingen en storingen bij toeleveranciers.
- Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheden intreden nadat hij zijn verplichtingen had moeten nakomen.
- Indien de overmacht langer dan twee maanden duurt, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te ontbinden zonder recht op schadevergoeding.
- Voor zover Gebruiker ten tijde van de overmacht gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is hij gerechtigd dit gedeelte te factureren.
Artikel 6: Vrijwaring
- De Contractspartij vrijwaart Gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op door de Contractspartij verstrekte materialen of gegevens.
- Indien de Contractspartij informatiedragers verstrekt aan Gebruiker, garandeert hij dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 7: Opschorting en Ontbinding
- Gebruiker is bevoegd de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien de Contractspartij haar verplichtingen niet nakomt.
- Gebruiker is ook bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen die het onmogelijk maken om de overeenkomst uit te voeren.
- Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Gebruiker op de Contractspartij onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 8: Wijziging van de Overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering blijkt dat de overeenkomst moet worden gewijzigd of aangevuld, zullen partijen in overleg de overeenkomst aanpassen.
- Wijzigingen kunnen invloed hebben op de uitvoeringstermijn en de prijs.
- Indien de wijziging financiële of kwalitatieve consequenties heeft, zal Gebruiker de Contractspartij hierover tijdig inlichten.
Artikel 9: Onderzoek, Reclames en Garanties
- De Contractspartij dient het geleverde direct bij oplevering te onderzoeken op gebreken.
- Zichtbare gebreken dienen binnen 7 dagen schriftelijk te worden gemeld. Niet-zichtbare gebreken binnen 14 dagen na ontdekking.
- Gebruiker zal bij tijdige en gegronde klachten binnen redelijke termijn overgaan tot herstel of vervanging van het gebrek.
- Klachten schorten de betalingsverplichting van de Contractspartij niet op.
- Garanties gelden gedurende een in de offerte vermelde periode. Indien geen garantietermijn is vermeld, geldt een periode van 3 maanden.
- De garantie vervalt indien de Contractspartij zonder schriftelijke toestemming van Gebruiker zelf tot herstel of vervanging overgaat.
Artikel 10: Looptijd en Opzegging van de Overeenkomst
- Een overeenkomst kan worden aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd, afhankelijk van wat schriftelijk is overeengekomen.
- Beide partijen kunnen de overeenkomst schriftelijk opzeggen.
- In geval van faillissement of surseance van betaling van een der partijen, kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang worden beëindigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding.
Artikel 11: Tarieven
- Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast tarief is overeengekomen, gelden de leden 2, 5 en 6 van dit artikel.
- Indien geen vast tarief is overeengekomen, zal het tarief worden berekend op basis van de prestatie van Gebruiker.
- Tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
- Gebruiker heeft het recht de tarieven te verhogen indien zich prijswijzigingen voordoen ten aanzien van lonen of inkoopprijzen.
Artikel 12: Emballage
- Meermalen bruikbare emballage wordt apart op de factuur vermeld en dient door de Contractspartij te worden geretourneerd.
- Verrekening van emballagekosten is alleen mogelijk met toestemming van Gebruiker.
Artikel 13: Eigendomsvoorbehoud
- Alle geleverde goederen blijven eigendom van Gebruiker totdat de Contractspartij alle verplichtingen is nagekomen.
- De Contractspartij is niet bevoegd om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verpanden of anderszins te bezwaren.
Artikel 14: Risico-overgang
- Het risico van verlies of beschadiging van zaken gaat over op de Contractspartij op het moment van levering.
Artikel 15: Teruggave ter Beschikking Gestelde Zaken
- De Contractspartij dient zaken die door Gebruiker ter beschikking zijn gesteld, binnen 14 dagen na beëindiging van de overeenkomst in goede staat terug te geven.
- Bij niet-tijdige teruggave is de Contractspartij aansprakelijk voor de kosten.
Artikel 16: Betaling en Rente
- Betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden, tenzij anders overeengekomen.
- Bij overschrijding van de betalingstermijn is de Contractspartij van rechtswege in verzuim en is wettelijke rente verschuldigd.
Artikel 17: Incasso- en andere Kosten
- Alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte komen voor rekening van de Contractspartij.
Artikel 18: Aansprakelijkheid
- Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onjuiste gegevens verstrekt door de Contractspartij.
- De aansprakelijkheid van Gebruiker is beperkt tot de opdrachtsom of de verzekeringsuitkering.
Artikel 19: Geheimhouding
- Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar verkrijgen.
Artikel 20: Intellectuele Eigendom
- Alle door Gebruiker verstrekte documenten blijven eigendom van Gebruiker.
- Gebruiker behoudt zich de rechten voor die voortvloeien uit de Auteurswet en andere wet- en regelgeving.
Artikel 21: Modellen, Voorbeelden, Monsters en Advisering
- Modellen en monsters worden uitsluitend verstrekt als aanduiding, tenzij anders overeengekomen.
- Gebruiker verleent geen garantie ten aanzien van verstrekte adviezen en informatie.
Artikel 22: Non-concurrentie, Schadevergoeding en Boete
- Het is werknemers van Gebruiker verboden om buiten Gebruiker om werkzaamheden voor derden te verrichten.
- Overtreding van dit verbod kan leiden tot een boete van 7,5% van de totale aanneemsom.
Artikel 23: Verjaringstermijn
- De verjaringstermijn voor alle vorderingen en verweren jegens Gebruiker bedraagt één jaar.
Artikel 24: Geschillen
- Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker.
Artikel 25: Toepasselijk Recht
- Op alle overeenkomsten tussen Gebruiker en de Contractspartij is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 26: Wijziging en Vindplaats van de Voorwaarden
De laatst gedeponeerde versie van de voorwaarden is van toepassing.
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg.
Hoofdstuk 2: Aanneming van Werk
Artikel 1: Uitvoering van de overeenkomst
- Gebruiker zal zich inspannen om de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de stand der techniek van dat moment uit te voeren.
- Gebruiker zal de werkzaamheden uitvoeren volgens de door de Contractspartij overhandigde tekeningen en berekeningen en overigens ter beschikking gestelde bescheiden. Indien in de verstrekte bescheiden, daaronder begrepen de tekeningen en berekeningen, fouten mochten zijn opgenomen die schade tot gevolg mochten hebben, dan is Gebruiker daarvoor niet aansprakelijk, ongeacht de aard en omvang van de schade.
- Gebruiker is evenmin aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door de Contractspartij verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
- Indien Gebruiker onverhoopt toch aansprakelijk mocht zijn, dan is deze steeds beperkt tot hetgeen daaromtrent in deze voorwaarden is opgenomen onder het kopje ”Aansprakelijkheid”.
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst naar het oordeel van Gebruiker dit vereist, heeft Gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden.
- Constructies en werkzaamheden die niet door of namens Gebruiker worden geleverd en/of uitgevoerd, dienen zodanig plaats te vinden dat deze geen verstoring of stagnatie tot gevolg hebben voor Gebruiker of de door haar bij het werk betrokken derden. Indien door een ander dan Gebruiker of haar onderaannemers, leidingen of andere voorzieningen moeten worden aangebracht, dan is Gebruiker gerechtigd om aan te geven op welk moment deze werkzaamheden dienen te geschieden, zo nodig in de vorm van een werkplanning. Indien door Gebruiker of haar onderaannemers stagnatie wordt ondervonden door onvoldoende bezetting bij de niet door Gebruiker betrokken derden, of het niet door deze derden aanhouden van de door Gebruiker opgestelde werkplanning, dan zullen de hierdoor ontstane kosten in rekening worden gebracht aan de Contractspartij.
- Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, dan kan Gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Contractspartij de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
- Tenzij anders overeengekomen dient Gebruiker in staat te worden gesteld om de te verrichten werkzaamheden ongestoord en in één fase uit te kunnen voeren. Indien Gebruiker daartoe niet in staat wordt gesteld en de onderbreking niet het gevolg is van overmacht, dan is de Contractspartij een bedrag per onderbreking verschuldigd. De hoogte van dit bedrag is gelijk aan het alsdan normaliter door Gebruiker berekende uurtarief per werknemer, te vermenigvuldigen met het aantal werknemers dat op dat moment niet in staat is de werkzaamheden te verrichten, maal het aantal uren dat de onderbreking voortduurt. Daarnaast heeft Gebruiker over de vertragingsperiode recht op vergoeding van dekking Algemene Kosten.
Artikel 2: Omvang werkzaamheden
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om de werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan.
- Indien de werkzaamheden, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Contractspartij, van de gemeente of andere bevoegde instanties et cetera, worden gewijzigd en het werk daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor de oorspronkelijke offerte/opdrachtbevestiging. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgave doen. Door een wijziging in het werk kan de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Contractspartij aanvaardt de mogelijkheid van wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
- Indien er een wijziging in de werkzaamheden optreedt, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Gebruiker gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Gebruiker bevoegde persoon en de Contractspartij akkoord is gegaan met de voor de uitvoering van die werkzaamheden opgegeven prijs. De desbetreffende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd op een alsdan te bepalen tijdstip. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van dergelijke werkzaamheden levert geen tekortkoming van Gebruiker op en is geen grond om de overeenkomst op te zeggen.
- Zonder daarmee in gebreke te komen en zonder daartoe gehouden te zijn, kan Gebruiker een verzoek tot minderwerk weigeren, indien dit gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de kwaliteit van het werk of het door haar of door derden te stichten bouwwerk.
- Indien de Contractspartij de opdracht voortijdig geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan-afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Contractspartij in rekening worden gebracht.
Artikel 3: Faciliteiten op het werk
- De Contractspartij dient ervoor te zorgen dat de locatie waar de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd beschikt over de door de aldaar werkzame werknemers in redelijkheid gewenste faciliteiten. De Contractspartij zal er onder andere voor zorgen dat Gebruiker beschikt over water en elektriciteit. De Contractspartij is niet gerechtigd tot enige vergoeding voor de terbeschikkingstelling van de faciliteiten.
- De Contractspartij staat ervoor in dat alle door hem te verstrekken faciliteiten voldoen aan de voorschriften zoals die op dat moment daarop van toepassing zijn.
- Indien werkzaamheden dienen te worden verricht op de locatie van de Contractspartij of op een door de Contractspartij aangewezen locatie, dan dient de Contractspartij ervoor te zorgen dat de werknemers van Gebruiker en van de door haar bij de uitvoering daarvan betrokken derden steeds op het overeengekomen tijdstip ongehinderde vrije toegang hebben tot deze locatie. De Contractspartij dient er daarbij onder andere voor te zorgen dat Gebruiker tijdig en kosteloos kan beschikken over voldoende gelegenheid voor vrije aan- en afvoermogelijkheden.
- Indien zaken van Gebruiker of door haar ingeschakelde derden worden opgeslagen of gestald op de locatie van de Contractspartij of op een door hem daartoe aangewezen plaats, dan dient de Contractspartij daarover als goed huisvader te waken en al hetgeen te doen en na te laten dat van hem in dat verband redelijkerwijs verwacht mag worden. Zo dient de Contractspartij er in dat geval onder andere voor te zorgen en ervoor in te staan dat deze locatie afdoende beveiligd is – en dat deze zonodig wordt bewaakt – tegen vernieling, beschadiging, diefstal, teloorgang et cetera. Indien de Contractspartij daar niet in afdoende mate voor zorgt, dan kan Gebruiker daar zelf maatregelen toe nemen. Gebruiker is daartoe nimmer gehouden. Het vervullen van deze verplichting blijft dus steeds de verantwoordelijkheid van de Contractspartij. Indien Gebruiker daar zelf toe overgaat, dan komen de kosten daarvoor integraal voor rekening van de Contractspartij. Het risico van vernieling, beschadiging, diefstal, teloorgang et cetera, blijft ook in dat geval voor rekening van de Contractspartij.
- Voorts dient de Contractspartij erop toe te zien dat deze plaats(en) niet kunnen en/of zullen worden betreden door niet direct bij de uitvoering van de werkzaamheden betrokken derden, daaronder begrepen kinderen en/of dieren.
- De Contractspartij dient zich ervan te onthouden om wijzigingen aan te brengen in de door Gebruiker of derden uitgevoerde werkzaamheden, hoe ook genaamd (daaronder begrepen (nood- en steun)constructies).
- Indien er als gevolg van de niet-naleving van het bepaalde in dit artikel direct of indirect schade, hoe ook genaamd, mocht ontstaan, dan komt zulks integraal voor rekening en risico van de Contractspartij, althans niet voor rekening en risico van Gebruiker of de door Gebruiker bij de uitvoering van de werkzaamheden betrokken derden.
Artikel 4: Vergunningen, tekeningen en overige gegevens
Vergunningen
- De Contractspartij dient ervoor te zorgen dat alle voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde vergunningen tijdig aanwezig zijn en dat deze geldig blijven. Gebruiker zal de aanwezigheid daarvan niet controleren.
- Indien de vergunningen niet tijdig aanwezig zijn, dan is Gebruiker gerechtigd om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten. De uit deze opschorting ontstane schade aan de zijde van Gebruiker, daaronder begrepen de vertragingsschade, komt in dat geval voor rekening van de Contractspartij. Voorts zal het in dat geval afhankelijk zijn van de planning van Gebruiker, wanneer de uitvoering van de (herstel)werkzaamheden wel zal kunnen gaan plaatsvinden.
- Indien door de vertraging als voornoemd, schade mocht ontstaan aan de zijde van de Contractspartij, dan is Gebruiker daarvoor nimmer aansprakelijk, ongeacht de aard en de omvang van de schade.
Tekeningen en Berekeningen
4. Voorts dient de Contractspartij ervoor te zorgen dat alle voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde tekeningen en berekeningen tijdig aanwezig zijn.
5. Gebruiker draagt geen verantwoordelijkheid voor de deugdelijkheid van de tekeningen en berekeningen en zal deze niet controleren. Gebruiker zal de eventueel door haar in de tekeningen en berekeningen geconstateerde gebreken of onvolkomenheden wel aan de Contractspartij melden.
6. Gebruiker is gerechtigd om de (verdere) uitvoering van de werkzaamheden op te schorten indien de tekeningen en berekeningen niet tijdig aanwezig zijn of indien daarin gebreken of onvolkomenheden zijn opgenomen. De uit deze opschorting ontstane schade aan de zijde van Gebruiker of door haar bij de uitvoering betrokken derden, daaronder begrepen de vertragingsschade, komt in dat geval voor rekening van de Contractspartij. Voorts zal het in dat geval afhankelijk zijn van de planning van Gebruiker, wanneer de uitvoering van de (herstel)werkzaamheden wel zal kunnen gaan plaatsvinden.
7. Indien door de vertraging als voornoemd, schade mocht ontstaan aan de zijde van de Contractspartij of van derden, dan is Gebruiker daarvoor nimmer aansprakelijk, ongeacht de aard en de omvang van de schade.
Overige Gegevens
8. Voorts dient de Contractspartij ervoor te zorgen dat alle gegevens, waarvan de Contractspartij redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de overeenkomst of waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, tijdig aan Gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke Tarieven van Gebruiker aan de Contractspartij in rekening te brengen.
9. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor het uitblijven van toekenning van eventuele vergunningen.
10. Gebruiker is evenmin aansprakelijk indien het werk wordt stilgelegd omdat niet aan alle van overheidswege gestelde voorschriften voor de uitvoering van de werkzaamheden werd of wordt voldaan.
11. Indien de overeenkomst als gevolg van een niet aan Gebruiker toe te rekenen omstandigheid en anders dan als gevolg van tussentijdse opzegging door de Contractspartij, niet verder kan worden uitgevoerd, en Gebruiker op dat moment haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels wel gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, dan is Gebruiker gerechtigd om het reeds uitgevoerde respectievelijk het na te komen gedeelte separaat te factureren. De Contractspartij is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 5: De Contractspartij: Controle, medewerking en oplevering
Controle tijdens de uitvoering
- De Contractspartij dient de werkzaamheden tijdens de uitvoering te controleren. Indien hij op dat moment onjuistheden of onvolkomenheden constateert, dan dient hij Gebruiker daarvan op dat moment in kennis te stellen. Dit om (herstel)werkzaamheden achteraf zoveel als mogelijk te voorkomen.
Controle bij oplevering
2. Indien het werk naar het oordeel van Gebruiker gereed is, dan dient de Contractspartij de uitgevoerde werkzaamheden te controleren (opneming). Van de gebreken en onvolkomenheden die op dat moment nog mochten bestaan, wordt een opleverrapport opgemaakt.
3. Indien de bevindingen van de Contractspartij en de bevindingen van Gebruiker overeenstemmen, dan zullen beide partijen dit rapport ondertekenen.
4. Indien er op dat moment een verschil bestaat tussen de bevindingen van de Contractspartij en de bevindingen van Gebruiker, dan zal van de verschillen notitie worden gemaakt en van de bevindingen die overeenstemmen zal worden genoteerd dat deze door beide partijen zijn geconstateerd. In dat geval is er sprake van een geschil in de zin van de geschillenregeling zoals in deze voorwaarden bedoeld.
5. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voorzover het in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan geldt als dag van goedkeuring van het werk of van het desbetreffende gedeelte.
6. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van goedkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
Artikel 6: Herstel en uitvoering, medewerking Contractspartij
- De bij de oplevering geconstateerde gebreken en onvolkomenheden en waarvan vaststaat dat die aan Gebruiker zijn toe te rekenen, zullen binnen bekwame tijd worden hersteld. De Contractspartij dient Gebruiker daartoe in de gelegenheid te stellen, onder andere door zijn volle medewerking eraan te verlenen dat Gebruiker deze werkzaamheden ook kan uitvoeren.
- Indien de Contractspartij zijn medewerking als in het vorige lid omschreven, niet (volledig) mocht verlenen, dan is Gebruiker gerechtigd om de (verdere) uitvoering van de (herstel)werkzaamheden op te schorten. De uit deze opschorting ontstane schade aan de zijde van Gebruiker, daaronder begrepen de vertragingsschade, komt in dat geval voor rekening van de Contractspartij. Voorts zal het in dat geval afhankelijk zijn van de planning van Gebruiker, wanneer de uitvoering van de (herstel)werkzaamheden wel zal kunnen gaan plaatsvinden.
- Indien door de vertraging als voornoemd, schade mocht ontstaan aan de zijde van de Contractspartij of van derden, dan is Gebruiker daarvoor nimmer aansprakelijk, ongeacht de aard en de omvang van de schade.
Artikel 7: Contractsduur; uitvoerings- en leveringstermijnen
- De overeenkomst tussen Gebruiker en de Contractspartij wordt aangegaan voor de duur van het werk, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
- Is voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Contractspartij Gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Gebruiker dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
- Indien Gebruiker gegevens behoeft van de Contractspartij voor de uitvoering van de werkzaamheden, vangt de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan nadat de Contractspartij deze juist en volledig aan Gebruiker ter beschikking heeft gesteld.
Artikel 8: Opzegging van de overeenkomst
- Indien één der partijen zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming opzegging rechtvaardigt, dan is de andere partij gerechtigd de overeenkomst, na ingebrekestelling van de nalatige partij, op te zeggen zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de partij die zijn verplichtingen heeft geschonden, uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
- De Contractspartij is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. In geval van zulke opzegging zal hij de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de besparingen die voor Gebruiker uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door Gebruiker van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door Gebruiker te maken kosten, dan wordt de door de Contractspartij verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die Gebruiker over het gehele werk zou hebben gemaakt.
- De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud van betaling aan de Contractspartij ter beschikking worden gesteld.
- Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met de Contractspartij zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Contractspartij toerekenbaar is of indien de medewerking daaraan om andere omstandigheden in redelijkheid niet van Gebruiker gevergd kan worden.
- Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Gebruiker extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Contractspartij in rekening gebracht. De Contractspartij is gehouden deze kosten binnen 14 dagen te voldoen, tenzij Gebruiker een andere termijn heeft opgegeven.
- In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van één der partijen, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor één der partijen niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het de andere partij vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de alsdan aan partijen verschuldigde bedragen terstond en geheel opeisbaar zijn.
Artikel 9: Betaling / Facturatie
- Gebruiker is gerechtigd om de aanneemsom volgens een bepaalde verdeelsleutel in tussentijdse termijnen en een eindtermijn te factureren.
- De werkzaamheden die op regiebasis worden uitgevoerd, worden periodiek gefactureerd. Daarbij zullen ook de in de voorliggende periode geleverde zaken aan de Contractspartij in rekening worden gebracht.